فواید استفاده از زیتون در سلامتی

فواید استفاده از زیتون در سلامتی – عوارض جانبی مصرف زیتون

زیتون یکی از خوراکی های اصلی انسان بوده است. این میوه و روغن آن بسیار مفید هستند چون یکی از منابع طبیعی چربی های خوب غیراشباع هستند. اما این فقط یکی از منفعت های آن است. چون حاوی فتوشیمیایی هایی مانند پولی فتولز است.


زیتون

راوی می گوید به امام صادق (ع) عرض کردم: مردم می گویند که زیتون بادآور است . حضرت فرمودند: زیتون بادبر است.

پیامبر اکرم ص فرمودند: بر شما باد به روغن زیتون، آن را بخورید و بدن را با آن چرب نمایید چرا که برای درمان با سود و مفید است.

املاح معدنی موجود در زیتون شامل: فسفر،گوگرد، پتاسیم،منیزیم، منگنز، آهن و ویتامین های A و c می باشد.

ترکیبات محافظ می توانند از بیماری های قلبی عروقی و سرطان جلوگیری کرده و تورم هایی را که موجب بیماری های مزمن می شوند کاهش دهد.

شما می توانید از این زیتون در ساندویچ ها و سالادها استفاده کنید.

روغن زیتون یک جانشین بسیار عالی برای کره در پخت سبزیجات است. علاوه بر آن روغن زیتون اثر نرم کننده،ملین و صفرا بر دارد و از آن در رفع سنگ های صفراوی ، رفع یبوست های مزمن، قولنج های ناشی از نفریت (ورم کلیه) استفاده می شود. در مسمومیت های ناشی از سرب نیز کاربرد دارد، به همین دلیل است که به کارگران چاپخانه ها توصیه می شود در برنامه های غذایی حتما از روغن زیتون استفاده کنند .

روغن زیتون در رفع سرفه های خشک همراه با حالات تحریکی و انسداد روده موثر است. بعلاوه روغن زیتون در استعمال خارجی، ارام و خنک کننده پوست بدن بخصوص در موارد آفتاب زدگی است. در رفع مسمومیت های ناشی از گزیدگی مار و حشرات نیز اثر مثبت دارد.

کسانی که نارسایی کبدی دارند توصیه شده برای رفع ورم کبد خود صبح ناشتا یک قاشق سوپخوری روغن زیتون خام میل کنند.

در کودکانی که کم خون هستند یا استخوانشان نرم است، باید روغن زیتون را به بدن آنها بمالید و سپس در حمام آفتاب قرارشان دهید.

  


فواید زیتون

فواید زیتون برای سلامتی

زیتون بخش جدانشدنی رژیم‌ مدیترانه ای است. خواص زیتون برای سلامتی بی‌شمار است. کمک به سلامت قلب و پیشگیری از سرطان از مهم‌ترین فواید زیتون برای سلامتی‌اند.

۱. خاصیت آنتی‌اکسیدانی

تحقیقات نشان داده‌اند وجود آنتی اکسیدان‌ در رژیم غذایی می‌تواند خطر بروز بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها را کاهش بدهد. زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. درمان التهاب و کاهش رشد میکروارگانیسم‌های مضر از جمله خواص زیتون است.

مطالعه‌ای نشان داده است که مصرف زیتون می‌تواند گلوتاتیون موجود در خون را افزایش بدهد. گلوتاتیون یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بدن است.

همچنین زیتون می‌تواند در مبارزه با باکتری‌های عفونت‌زایی که در دستگاه تنفسی و معده وجود دارند، مؤثر باشد.

۲. سلامت قلب

خواص زیتون – زیتون برای سلامت قلب مفید است.

کلسترول و فشار خون بالا از عوامل اصلی بیماری‌های قلبی‌اند. اصلی‌ترین اسید چرب زیتون (اسید اولئیک) در سلامت قلب مؤثر است. این ماده از کلسترول بد خون (LDL) در برابر اکسیداسیون محافظت و سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کند. علاوه‌ بر این، برخی از مطالعات نقش زیتون و روغن زیتون را در کاهش فشار خون نشان داده‌اند.
حتما بخوانید: کدام خوراکی‌ها کلسترول خون را پایین می آورند؟

بیشتر بخوانید

فواید مصرف قند یا شکر در وعده های مصرفی - مضرات استفاده از شکر

۳. سلامت استخوان

پوکی استخوان از طریق کاهش حجم و کیفیت استخوان ارزیابی می‌شود. این اتفاق احتمال شکستگی‌های استخوان را افزایش می‌دهد. میزان پوکی استخوان در کشورهای حوزه‌ی مدیترانه‌ کمتر از سایر کشورهای اروپایی است. دانشمندان تصور می‌کنند که «زیتون» عامل این اتفاق است.

تحقیقات نشان داده‌اند که برخی از ترکیبات گیاهی موجود در زیتون و روغن زیتون از کاهش حجم استخوان در حیوانات جلوگیری کرده‌اند. متأسفانه در این زمینه تحقیقات کافی بر روی انسان‌ها انجام نگرفته است، ولی ارتباط بین رژیم مدیترانه‌ای و کاهش شکستگی‌ها، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تأثیر مثبت زیتون بر روی استخوان‌ها باشد.
حتما بخوانید: آشنایی با مواد غذایی کلسیم‌دار برای جلوگیری از پوکی استخوان

۴. پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از خواص زیتون پیشگیری از سرطان است. زیتون و روغن زیتون به‌طور گسترده‌ در منطقه‌ی مدیترانه مصرف می‌شوند. نکته‌ی جالب این است که آمار سرطان و سایر بیماری‌های مزمن در این مناطق کمتر از سایر نقاط اروپاست. احتمالا دلیل این امر، مصرف زیاد زیتون در این نواحی است.

این پدیده تا حدی به‌علت وجود مقدار بالای آنتی‌اکسیدان و اسید اولئیک در زیتون است. در مطالعات آزمایشگاهی مشاهده شد که این ترکیبات می‌توانند چرخه‌ی زندگی سلول‌های سرطانی در سرطان سینه، سرطان روده‌ بزرگ و سرطان معده را به‌هم بریزند. برای اثبات این تأثیر، مطالعات بیشتری بر روی انسان موردنیاز است چون در حال حاضر تأثیر زیتون در مقابله با سرطان واضح نیست.

عوارض جانبی مصرف زیتون

معمولا افراد با مصرف زیتون دچار مشکل خاصی نمی‌شوند. اما ممکن است نمک بالای موجود در زیتون شور، برای برخی افراد مشکل ایجاد کند.

۱. حساسیت

حساسیت به درخت زیتون امری شایع است، اما حساسیت به خودِ زیتون به‌ندرت مشاهده شده است. بااین‌حال افرادی که به زیتون حساسیت دارند، ممکن است واکنش‌های آلرژیک را در دهان و گلوی خود تجربه کرده باشند.

۲. فلزات سنگین

ممکن است زیتون حاوی برخی فلزات سنگین و مواد معدنی مانند بور، گوگرد، قلع و لیتیم باشد. مصرف زیاد فلزات سنگین می‌تواند منجر به بروز سرطان شود. در بیشتر اوقات فلزات سنگین موجود در زیتون کمتر از حد مجاز است، بنابراین زیتون ماده‌ی غذایی سالمی است.

۳. آکریل آمید

برخی از مطالعات از ارتباط آکریل آمید با بروز سرطان‌ها حکایت دارند، درحالی‌که برخی دیگر از مطالعاتی که به‌تازگی صورت گرفته‌اند، این ارتباط را زیر سؤال برده‌اند. با‌این‌حال متخصصان توصیه می‌کنند مصرف آکریل آمید در رژیم غذایی افراد محدود شود. در بعضی گونه‌های زیتون از جمله زیتون سیاه کالیفرنیا، با رسیدن زیتون مقدار آکریل آمید افزایش می‌یابد.


منبع : طب روز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.