فواید پیاده روی – پیاده روی شبانه و صبحگاهی چه تاثیری دارد؟

نتیجه تصویری برای فواید پیاده روی – پیاده روی شبانه و صبحگاهی چه تاثیری دارد؟

یوهان دنیز در سال 2016 و در سن 38 سالگی در رشته قهرمان ماده پیاده روی 50 کیلومتر مردان جهان شد. همین جمله کوتاه کافی ست تا دریابیم که ورزش پیاده روی و ورزش کردن زیاد به سن و سال کاری ندارد و سن تنها د ورزش یک عدد محسوب می شود. شاید اگر بخواهیم فواید پیاده روی را برای شما لیست کنیم به چندین و چند مورد برمی خوریم که نشان از تأثیر مثبت پیاده روی بر روی سلامت دارد.در این مقاله ما می خواهیم تأثیرات پیاده روی بر روی سلامتی را بررسی کنیم… با ما همراه باشید.


پیاده روی علاوه بر اینکه به سن محدود نمی شود بلکه تأثیرات فوق العاده ای برای روی سلامتی دارد و از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

فواید پیاده روی شبانه

سوزاندن کالری

ورزش پیاده روی به سوزاندن کالری کمک شایانی می کند درنتیجه سوختن کالری اضافی از بدن موجب کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل می شود.
میزان کالری سوخته شده در بدن به چند عامل بستگی دارد:

  • سرعت پیاده روی
  • مسافت طی شده
  • شیب
  • وزن

تقویت قلب

روزانه 30 دقیقه پیاده روی، 5 روز در هفته خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 19 درصد کاهش می دهد.

کاهش قند خون

ورزش پیاده روی بعد از هر وعده غذایی به کم کردن قند خون کمک فراوانی می کند. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد 15 دقیقه پیاده روی بعد از هر وعده غذایی به بهبود قند خون می انجامد.

رفع درد مفاصل

ورزش پیاده روی به تقویت مفاصل ازجمله زانوها و لگن کمک می کند. همچنین این ورزش برای کسانی که دچار آرتروز هستند برای کم کردن درد این بیماری بسیار توصیه شده است اما اگر می خواهید به آرتروز مبتلا نشوید پیاده روی روزی حداقل 8 کیلومتر را فراموش نکنید.

بهبود ایمنی بدن

شاید باور این موضوع سخت باشد ولی پیاده باعث می شود شما کمتر سرما بخورید! آزمایش صورت گرفته بر روی 1000 نفر از افرادی که دچار سرماخوردگی شده اند گویای این موضوع است. کسانی که به طور متوسط روزانه 30 تا 45 دقیقه پیاده روی می کنند، خطر ابتلا به بیماری سرماخوردگی تا 45 درصد کاهش می یابد.

افزایش انرژی

زمانی که خسته اید برای اینکه انرژی خود را بازیابی کنید بهتر است پیاده رویی کنید تا اینکه یک استکان قهوه بخورید. پیاده روی میزان اکسیژن در شریان های بدن را افزایش می دهد که موجب افزایش هرمون های کورتیزول، اپینفرین و نوراپی نفرین می شود که هرکدام از این هرمون ها باعث بالا رفتن انرژی بدن می شوند.

بهبود روان

پیاده روی نه تنها بر روی سلامت جسمانی مؤثر است بلکه باعث سلامت روح و روان هم می شود. ورزش پیاده روی باعث کاهش استرس، افسردگی و افکار منفی می شود همچنین به بالا رفتن اعتمادبه نفس هم کمک می کند.

افزایش طول عمر

طبق تحقیقات انجام گرفته کسانی که با گام های سریع تر پیاده روی می کنند نسبت به کسانی که با گام های آهسته تر پیاده روی می کنند 20 درصد کمتر از خطر مرگ دور هستند.

تقویت ماهیچه های پا

ورزش پیاده روی در تقویت ماهیچه های پا بسیار مؤثر است. برای اینکه تأثیر این کار را بهبود ببخشید پیاده روی را در محیط هایی که شیب های صعود دارد تجربه کنید.

پیاده نه تنها در جوانی بسیار مفید است و باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری ها در پیری می شود بلکه در سنین بالا هم فواید خاص خود را دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

مقاله مرتبط:

راهنمای سرویس و نگهداری تردمیل

توپر شدن بدن : چطور حجم عضله را بالا ببرم؟

فواید پیاده روی در افراد سالمند

جلوگیری از آلزایمر

همهٔ ما تقریباً با این بیماری آشنایی داریم، یک وضعیت عصبی که در آن فرد با از دست دادن تدریجی حافظه می شود. پیاده روی روزانه و با سرعت متوسط تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری می کند

تأخیر در سالخوردگی

طبق مطالعاتی که دانشگاه هاروارد بر روی حدود 17 هزار نفر از افراد فارغ التحصیل شده از این دانشگاه انجام داده است نشان می دهد کسانی که حداقل روزی 35 دقیقه پیاده روی می کنند عمر جوانی طولانی تر نسبت به کسانی که پیاده روی را پشت گوش می اندازند دارند.

جلوگیری از بیماری های کهولت سن

طبق تحقیقات انجام شده دانشگاه جورجیا، پیاده روی منظم روزانه تا 40 درصد باعث کاهش ناتوانی های جسمی در پیری می شود.

جذب ویتامین D

ویتامین d جز آن دسته از ویتامین هایی که است که با مفصل در ارتباط است و کمبود آن در بدن باعث درد در مفاصل می شود. بهترین منبع برای دریافت این ویتامین نور آفتاب است پس پیاده روی در محیط باز را در اوایل صبح را از دست ندهید.

ورزش پباده روی برای تازه کارها

اگر تازه کار هستید و از امروز می خواهید شروع به پیاده روی بکنید و فعلا نمی توانید مسافت های طولانی را بپیمایید. بنابراین، برنامه پیاده روی تان را تقسیم بندی کنید. هر روز 10 دقیقه راه بروید. به تدریج این مدت زمان را افزایش دهید و این مدت را 30 دقیقه در روز افزایش دهید. همچنین باید به سرعت پیاده روی را به تدریج افزایش دهید.

پیاده روی یک ورزش رایگان است که هرکسی می تواند به آن دسترسی داشته باشد و به محیط و تجهیزات خاصی هم احتیاج ندارد پس با تدوین یک برنامهٔ روزانه پیاده روی از رخ دادن بسیاری از بیماری ها در هر سنی که هستید جلوگیری کنید تا زندگی بانشاط تر داشته باشید.


منبع : pinwork

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.