محصولات دست کاری شده ژنتیکی (GMO) و تاثیرات مضر آنها بر روی محیط زیست و سلامت انسان


راه کارهای اجتناب از خرید محصولات دست کاری شده ژنتیکی

۱) شما می توانید به موسساتی که برچسب 100% Certified Organic دارند اعتماد کنید که آرم هایی چون (USDA) United States Department of Agriculture، (QAI) Quality Assurance International، Oregon Tilth و California Certified Organic Farmers (CCOF) دارند. اگر روی محصولی تنها واژه ارگانیک نوشته شده است، نمی توان مطمئن بود که این محصول دستکاری شده نیست. در حقیقت این محصولات ممکن است شامل ۳۰% مواد دستکاری شده باشند. دولت آمریکا و کانادا به کارخانجاتی که محصولات GMO دارند، اجازه نمی دهد که از برچسب 100% Certified Organic استفاده کنند.

 

۲) از Plu (Price Look Up) ثبت شده بر روی میوه ها و سبزی ها که در مقاله قبلی توضیح داده شد، برای تشخیص اینکه محصول خریداری شده ارگانیک است، دستکاری شده ژنتیکی است یا از سموم و کود شیمیایی برای مبارزه با آفات در زمان رشد این محصولات استفاده شده است، بهره ببرید.

۳) گوشت هایی را خریداری کنید که بر روی آنها کلمات 100% Grass-Fed یا Pasture Fed100% نوشته شده باشند، زیرا به برخی ازگاوها در اواخر عمرشان ذرت های GM با هدف افزایش چربی عضلانی می دهند. درمورد خرید مرغ و تخم مرغ حتما به برچسب 100% Certified Organic دقت کنید. در مورد خرید ماهی هم پیشنهاد می شود که حتما Wild Fish خریداری کنید، زیرا ممکن است که ماهی های پرورشی با دانه های دستکاری شده ژنتیکی پرورش یافته باشند.

۴) به دنبال خرید محصولاتی باشید که بر روی آنها برچسب Non-GMO یا GMO-Free وجود دارد.

۵) سعی کنید که از Local Markets خرید کنید، زیرا بیشتر غذاهای دستکاری شده ژنتیکی از مزارع بزرگ صنعتی می آیند. در این زمینه می توانید در اشتراک Community Supported Agriculture Farm (CSA) ثبت نام کنید یا اگر به صورت هفتگی برای خرید محلی می روید، از کشاورزان در مورد بذرهایشان سوال کنید زیرا ممکن است بعضی از آنها از بذرهای GM استفاده کنند.

۶) سعی کنید خودتان در منزل آشپزی کنید و از خرید Fast Foods و هر غذایی که در Box یا Bag می آید اجتناب کنید. همچنین از مصرف غذاهای سرخ شده، فرآوری شده یا فریز شده خودداری کنید، مگر اینکه نوع مواد تشکیل دهنده و نوع روغنی که در طبخ یا سرخ شدن غذا از آن استفاده شده است، بر روی آن نوشته شده و از روغن های دستکاری شده در آنها استفاده نشده باشد.

۷) اگر امکان باغبانی برایتان وجود دارد سعی کنید خودتان با استفاده از بذرهای Non-GMO، سبزی و میوه را در باغ یا باغچه منزلتان پرورش دهید. برای این منظور می توانید به سایت های SEED Servers و Seeds News مراجعه نمایید.

۸) بسیاری از محصولات لبنی حاوی GMO هستند و برخی از کشاورزان به گاوهای خود هورمون های دستکاری شده ژنتیکی rBGH/rBST تزریق می کنند یا آنها را با محصولات دستکاری شده ژنتیکی تغذیه می نمایند. در اینگونه موارد به دنبال خرید محصولات لبنی rBGH free و rBST free و برچسب Organic 100% Certifiedباشید.

۹) از Shopping Guide ها استفاده کنید. مرکز ایمنی مواد غذایی یک نرم افزار آیفون و اندروید را طراحی کرده است که به پیدا کردن محصولات فاقد GMO کمک می کند. همچنین می توانید اپلیکیشن Non-GMO Project Shopping Guide را دانلود و از آن استفاده کنید.

۱۰) با شناسایی محصولاتی که بیشترین احتمال GMO را دارند می توانید از خرید آنها اجتناب کنید. گیاهان و مواد غذایی که از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند شامل سویا و فرآورده های آن مانند شیر یا روغن سویا، توفو، ذرت و فرآورده های آن مانند آرد ذرت، روغن ذرت، نشاسته ذرت، گلوتن و شربت ذرت، روغن کلزا (کانولا)، چغندر قند و شکر و قند حاصل از آن، کتان(پنبه) و روغن پنبه دانه، یکی از روغن های رایج در درون Vegetable Oil ، پاپایا هاوایی ،زوچینی (کدو سبز)، اسکواش زرد تابستانی هستند که برای خرید این مواد باید حتما به برچسب 100% Certified Organic توجه کرد.

۱۱) اگر به رستوران می روید می توانید از مدیر رستوران در مورد ترکیبات استفاده شده در طبخ غذا سوال کنید و اگر متوجه شدید که در طبخ غذا از محصولات ارگانیک استفاده نمی کنند، باید از خوردن توفو، لوبیا، چیپس، ذرت و هرگونه محصولات حاوی ذرت و سویا اجتناب کنید. بیشتر خوردنی هایی که قند دارند، از مشتقات GMO هستند. همچنین بپرسید که از چه نوع روغنی برای پخت و پزاستفاده می کنند. اگر از روغن نباتی، مارگارین، روغن پنبه دانه یا روغن ذرت استفاده می کنند، از ایشان درخواست کنید که اگر می توانند غذای شما را با روغن زیتون یا روغن هسته انگور آماده کنند.

۱۲) فریب واژه های Natural یا all-Natural را نخورید، زیرا استفاده از این واژه ها یک نوع بازاریابی هوشمندانه است. مطالعات نشان داده اند که مصرف کنندگان واژه Natural را به واژه Organic ترجیح می دهند.

در نهایت راهکاری که برای نجات دنیا باید انجام شود، بازگشت به روش کشاورزی سالم و سنتی و روی آوردن به محصولات دامی و کشاورزی ارگانیک است.

دکتر پرستو چمن رخ

فوق تخصص میکروب شناسی پزشکی از دانشگاه مریلند آمریکا

عضو انجمن میکروب شناسی آمریکا

محقق در دپارتمان سرطان شناسی UCLA-Health

کارشناس سلامت


منبع: سیب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.